| 1. | Schets de grafieken van de volgende
                functies en leg uit via welke transformaties (en in welke
                volgorde) zij zijn ontstaan uit een basisgrafiek. | 
            
              |  |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | y = (x + 1)2 
				- 2 | e. | y = 5 - √(x
                + 3) | 
            
              |  | b. | f(x) = 3
				- 2/x | f. | f(x) = (2x + 6)2 | 
            
              |  | c. | y = 4 - (2x)3 | g. | f(x) =  4 + 1/(x
                + 2) | 
            
              |  | d. | y = √(2x
                - 4) | h. | f(x) =  2(4
				- x)2
                + 1 | 
            
              |  |  |  |  |  | 
            
              | 2. | Geef een mogelijke formule voor
                onderstaande grafieken. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | 
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 3. | a. | De grafiek van  y
                = 1/x  wordt eerst 2 naar rechts geschoven, daarna
                gespiegeld in de x-as en tenslotte wordt de afstand tot
                de y as gehalveerd. Geef een functievoorschrift van de
                grafiek die dan is ontstaan. | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | b. | De grafiek van  y = x2 
                wordt gespiegeld in de x-as. Daarna wordt hij 3 omhoog
                geschoven en tenslotte wordt de afstand tot de y-as drie
                keer zo groot gemaakt. Geef een functievoorschrift van de
                grafiek die dan is ontstaan. | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | c. | De grafiek van y = 
				√x 
                wordt 2 omlaag geschoven en 3 naar rechts. Daarna wordt de
                afstand tot de x-as verdubbeld. Geef een
                functievoorschrift van de grafiek die dan is ontstaan. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 4. | a. | Als je de grafiek van y
                = 3x afstand 2 naar links schuift krijg je
                precies hetzelfde resultaat als wanneer je de afstand tot de x-as
                9 keer zo groot maakt.  Toon aan dat dat inderdaad zo is. | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | b. | Je kunt de grafiek van y = x3 
                vermenigvuldigen en opzichte van de x-as met factor 8. Je kunt de grafiek van y = x3 ook
                vermenigvuldigen ten opzichte van de y-as met factor a.
 Wat moet je voor a kiezen zodat het resultaat van deze
                tweede vermenigvuldiging hetzelfde is als van de eerste?
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 5. | Bekijk de volgende vier
                transformaties: | 
            
              |  | 
                  
                    
                      | A: B:
 C:
 D:
 | 4 naar rechts schuiven afstand tot de y-as verdubbelen
 3 omlaag schuiven
 spiegelen in de x-as
 |  | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | Van welk van deze transformaties doet
                de volgorde er niet toe en van welke wél? | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 6. | Geef  formules voor de
                volgende grafieken: | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | 
 | 
            
              |  |  |  | 
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 7. | De 
				meeste glijbanen zijn nogal saai, zoals in de figuur linksonder. Ik besluit een leukere glijbaan te ontwerpen….
 Die staat in de figuur rechtsonder. Hij heeft in het midden bij 
				punt Q een spectaculaire 
				daling.  Zoals je ziet is hij symmetrisch ten opzichte van punt 
				Q.
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | 
				 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | Als ik de oorsprong kies zoals in de figuur, dan voldoen de twee 
				delen van mijn glijbaan aan de volgende vergelijkingen: | 
            
              |  | PQ:  y = 2 +
				√(4 - 2x)QR:  y = 2 - √(2x 
				- 4)
 | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Bereken de hoogte van punt 
				Q. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Leg uit hoe de grafiek van QR is ontstaan uit de grafiek van 
				y = 
				√x | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | c. | Leg uit hoe de grafiek van QR is ontstaan uit de grafiek van PQ. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              | 8. | examenvraagstuk HAVO 
				wiskunde B, 2016-I | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | De functie f  is gegeven 
			door   f (x) = 3x 
			−1  − 2 . | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | a. | Schets de grafiek van f 
				en geef vergelijking(en) van de asympto(o)t(en) van deze 
				grafiek. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | De functie g is gegeven door g(x) 
			= 3x. Op de grafiek van g worden de volgende 
			transformaties uitgevoerd: eerst de verschuiving 6 omlaag, gevolgd 
			door de vermenigvuldiging met  1/3 
			ten opzichte van de x-as. Op deze manier ontstaat de grafiek 
			van de functie h. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | b. | Toon op algebraïsche wijze aan dat h
			dezelfde functie is als f. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  | De grafiek van g wordt met a 
			vermenigvuldigd ten opzichte van de y-as. Hierdoor ontstaat de grafiek van de functie k. Het punt P(−20, 
			81) ligt op de grafiek van k. Zie onderstaande figuur.
 
 |  | 
            
              |  |  |  | 
            
              |  | c. | Bereken exact 
			de waarde van a. | 
            
              |  |  |  |  | 
            
              |  |  |  | 
				 |