| 1. | 
              Kies een willekeurig
                geheel getal groter dan 0 en kleiner of gelijk aan 1000. 
                Hoe groot is de kans dat dit getal deelbaar is door 4 óf door
                25?  | 
            
            
               | 
               | 
               | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
            
            
              | 2. | 
              Ik pak uit een doos met
                schaakstukken willekeurig een stuk. 
                Hoe groot is de kans dat dit zwart is óf een pion? | 
            
            
               | 
               | 
               | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
            
            
              | 3. | 
              Als je 5 muntstukken op
                tafel gooit is de kans op precies 3 keer KOP gelijk aan 0,3125. 
                Hoe groot is de kans op 3 keer KOP óf 2 keer KOP? | 
            
            
               | 
               | 
               | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
            
            
              | 4. | 
              In een portemonnee zitten
                12 briefjes;  11 van 10 euro en 1 van 50 euro. Ik haal er
                willekeurig 3 briefjes uit. Elk van die drie briefjes heeft
                natuurlijk een even grote kans om het briefje van 50 euro te
                zijn. 
                Hoe groot is de kans dat de eerste 50 euro is óf de tweede óf
                de derde?  | 
            
            
               | 
               | 
               | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
            
            
              | 5. | 
              Op onze school 
                heerst een griepepidemie. 30% van de leerlingen is ziek! Van de
                meisjes is 25% ziek. Van alle leerlingen is 45% een jongen. Hoe
                groot is de kans dat een willekeurig gekozen leerling ziek is
                óf een meisje? | 
            
            
               | 
               | 
               | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              | 6. | 
              Hiernaast zie 
				je een schets van een alarmsysteem. 
				Als de bewegingsmelder beweging detecteert, dan sluit de 
				schakelaar en gaat er stroom door de kring lopen zodat het alarm 
				afgaat. 
				 
				Nou is zo'n bewegingsmelder niet helemaal  betrouwbaar. 
				Er zijn twee  mogelijke fouten die kunnen optreden. 
				 
				Als eerste  kan de melder soms afgaan terwijl er veel te 
				weinig beweging plaatsvindt. Dat is vervelend, want je wilt 
				natuurlijk niet dat bij elke passerende bromvlieg het alarm 
				afgaat.  
				De kans dat zoiets gebeurt is 6%. | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
              Een oplossing is om 
				meerdere melders in serie achter elkaar te 
				schakelen. Hieronder zie je dat voor drie melders gedaan. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              a. | 
              Hoe groot is nu de kans 
				dat het alarmsysteem een ongewenst alarm geeft? | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
              b. | 
              Hoeveel zulke 
				bewegingsmelder zou je in een alarmsysteem achter elkaar moeten 
				schakelen zodat de kans op een ongewenst alarm minder dan één 
				miljoenste wordt? | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              De tweede fout die op kan 
				treden is, dat de bewegingsmelder NIET reageert terwijl dat wel 
				zou moeten. De kans daarop is 0,08. 
				 
				Een oplossing daartegen is om meerdere meters parallel 
				te schakelen, zoals hiernaast met drie meters is gedaan. | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              c. | 
              Hoe groot is nu de kans dat het 
				alarmsysteem niet reageert als dat wel zou moeten? | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
              d. | 
              Hoe groot is nu de kans 
				dat het alarmsysteem een ongewenst alarm geeft?   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              e. | 
              Bepaal van het 
				alarmsysteem hierboven de kans op een ongewenst alarm en ook de 
				kans dat het alarm niet afgaat terwijl dat wel zou moeten. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              | 7. | 
              examenvraagstuk HAVO 
				Wiskunde A, 1994. 
				
				 
				In de
        biologie komen we het begrip 'diversiteit' tegen. De diversiteit is een
        getal dat iets zegt over spreiding van soorten. Het begrip wordt niet
        alleen in de vrije natuur gehanteerd. 
        Een viskweker heeft een aantal vijvers met daarin verschillende soorten
        siervissen. Hoe zijn de vijvers samengesteld? De eenvoudigste manier is
        het tellen van het aantal verschillende soorten. In vijver 1 en 2 zitten
        slechts de gewone goudvis en de sluierstaart, en wel in onderstaande
        verhoudingen. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              
				
          
            
              |   | 
              vijver 1 | 
              vijver 2 | 
             
            
              | gewone goudvis | 
              90% | 
              50% | 
             
            
              | sluierstaart | 
              10% | 
              50% | 
             
           
          	 
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Omdat
        vijver 1 grotendeels gevuld is met de gewone goudvis. terwijl de twee
        vissoorten in vijver 2 gelijk verdeeld zijn zou je vijver 2 'gemengder'
        kunnen noemen dan vijver 1. De vakterm voor 'gemengdheid' is diversiteit. 
        Simpson gebruikte de kansrekening om diversiteit van een populatie vast
        te leggen. Hij stelde zich voor dat je met teruglegging willekeurig twee
        keer een exemplaar kiest. De diversiteit (Div) van de populatie
        definieerde hij als de kans dat die twee exemplaren van verschillende
        soort zijn. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              a. | 
              Laat met een
        berekening zien dat Div voor vijver 1 kleiner is dan voor vijver 2. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Hieronder
        is af te lezen hoe de vijvers 3 en 4 zijn samengesteld: | 
            
            
              |   | 
              
				  | 
            
            
              |   | 
              
				
          
            
              |   | 
              vijver 3 | 
              vijver 4 | 
             
            
              gewone goudvis 
                sluierstaart 
                hemelkijker 
                leeuwekopgoudvis | 
              30% 
                30% 
                20% 
                20% | 
              30% 
                0% 
                50% 
                20% | 
             
           
          	 
				 | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              b. | 
              Bereken Div van
        vijver 4. | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              |   | 
              Een
        kweker berekent dat de Div van vijver 3 precies gelijk is aan 0,74. Bij
        deze vijver is de diversiteit al bijna maximaal. De maximale waarde
        wordt bereikt als er van elke soort evenveel exemplaren aanwezig zijn. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              c. | 
              Controleer met
        een berekening dat de maximale diversiteit bij vier soorten gelijk is
        aan 0,75. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              d. | 
              De maximale
        waarde van Div hangt af van het aantal soorten. Stel dat in een vijver n
        verschillende soorten zitten. Geef dan een formule voor de maximale
        Div uitgedrukt in n. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
              
				
				 | 
            
            
              | 8. | 
              examenvraagstuk HAVO 
				wiskunde A, 1991. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Bij een ingewikkeld apparaat is vaak een keten van 
		onderdelen nodig om het geheel te laten functioneren. Daarbij is de 
		betrouwbaarheid van een keten (zoals in de figuur hieronder) kleiner dan 
		de betrouwbaarheid van de afzonderlijk delen. Dat komt doordat het 
		uitvallen van één onderdeel het uitvallen van de hele keten tot gevolg 
		heeft. 
		Bekijk een keten van 5 onderdelen (A, B, C, D en E), die elk een kans 
		van 10% hebben om uit te vallen, of, wat hetzelfde is, die elk een 
		betrouwbaarheid hebben van 90%. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              a. | 
              Laat zien dat de betrouwbaarheid van deze 
		keten ongeveer 60% is. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Men kan de betrouwbaarheid vergroten door 
		naast de keten van de figuur hierboven een zelfde keten te schakelen 
		(zie onderstaande figuur). Dit heeft het voordeel dat als één keten 
		uitvalt het systeem nog blijft functioneren. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              b. | 
              Bereken de betrouwbaarheid van dit tweede 
		systeem. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Een nog beter systeem krijgt men door de 10 
		onderdelen zo te schakelen als hieronder weergegeven is. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              
				 
				   | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              Elk van de tien onderdelen heeft weer een 
		betrouwbaarheid van 90% | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              |   | 
              c. | 
              Bereken de betrouwbaarheid van dit laatste 
		systeem. | 
            
            
              |   | 
                | 
                | 
                | 
                | 
            
            
              
				
				  | 
                | 
              
				
				  |