| 
		
			
				|  | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |  | 
    
      | Meer opgaven |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 1. | Hieronder staat voor een heel jaar hoeveel dagen er in de week regen is 
		gevallen. Bepaal van deze frequentieverdeling de modus, de mediaan en het 
				gemiddelde.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						
							| aantal dagen | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |  
							| frequentie | 3 | 5 | 9 | 14 | 10 | 6 | 4 | 1 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 2. | Van een aantal 400 m 
		lopers is direct na een gelopen wedstrijd gemeten hoeveel minuten de 
		hartslag nog boven de 120 was. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						
							| aantal minuten | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 of meer |  
							| aantal atleten (%) | 8 | 23 | 36 | 20 | 13 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Stel dat de laatste 
		groep 11 zou 
				zijn in plaats van 10 of meer. Bereken in dat geval de modus, de mediaan en het gemiddelde.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Welk van de drie berekende getallen 
				uit de vorige vraag zou veranderen als er in plaats van "10 of 
				meer" ook 10, 11, 12 enz zou hebben gestaan? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Welk getal moet er in 
		plaats van "10 of meer"  staan als het werkelijke gemiddelde gelijk 
		blijkt te zijn aan 8,33? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 3. | GGZ van Friesland 
		heeft bij een aantal basisschool groepen gekeken hoeveel van de kinderen 
		fruit mee hadden gekregen naar school. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						
							| aantal groepen | 3 | 6 | 10 | 12 | 12 | 16 | 23 | 18 | 6 | 5 | 2 |  
							| aantal kinderen met fruit | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Bereken de modus, de 
		mediaan en het gemiddelde. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | De GGZ heeft bij deze 
		controles ook het aantal kinderen dat géén fruit mee kreeg bijgehouden. Dat gaf deze tabel:
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
					
						
							| aantal groepen | 2 | 8 | 11 | 14 | 21 | 28 | 13 | 7 | 5 | 4 |  
							| aantal kinderen zonder fruit | 3 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | De GGZ heeft ook het 
		aantal kinderen dat wél fruit meekreeg bijgehouden. Dat gaf deze tabel:
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
					
						
							| aantal groepen | 6 | 7 | 3 | 12 | 18 | 25 | 12 | 15 | 8 | 2 |  
							| aantal kinderen met fruit | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Wat kun je zeggen 
		over de  grootte van de basisschoolgroepen? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Hoeveel procent van 
		alle leerlingen kreeg fruit mee naar school? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 4. | Van twee 
		batterijsoorten, Duracell en Varta  is gemeten hoe lang de 
		AA-batterijen bij normaal gebruik meegingen. De resultaten van het 
		onderzoek staan in het onderstaande stapeldiagram. 
 De tijd die in de staven van het diagram staat is in maanden.
 | 
		 | 
    
      |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | In deze figuur kun je 
		bijvoorbeeld zien dat ongeveer 40% van de Varta batterijen meer dan 56 
		maar minder dan 66 maanden meegingen. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Hoeveel procent van 
		de Duracell batterijen gaat meer dan 56 maanden mee? Licht je antwoord 
		toe. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Toon met behulp van een berekening met
      de klassenmiddens aan dat de gemiddelde levensduur 
		van een AA-Duracell batterij  meer dan 55 maanden is. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 5. | Saskia zit al jaren bij dezelfde provider voor mobile 
		telefonie en mobiel internet.Haar provider houdt sinds het moment waarop Saskia klant is geworden bij 
		hoeveel data Saskia per maand verbruikt voor mobiel internet. Zie de  
		tabel.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
			
				
					| Verbruik in Mb | 0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 |  
					| Frequentie | 2 | 10 | 16 | 8 | 3 | 1 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Hoe lang is Saskia al klant bij deze provider? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Onderzoek of het gemiddelde verbruik in de modale klasse 
		ligt. Gebruik als waarnemingsgetallen de klassenmidden. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Bereken tussen welke grenzen het totale verbruik van 
		Saskia over al deze maanden ligt. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 6. | Examenopgave 
		HAVO-A 2025-II In onderstaande 
			figuur zie je per jaar het gemiddeld aantal getelde vlinders per 
			route weergegeven voor de periode 1990-2014. Zo zie je dat in 1990 
			gemiddeld bijna 600 vlinders per route geteld zijn. Het gemiddelde 
			over de hele periode 1990-2014 is met de horizontale lijn 
			aangegeven. In 1990 is het gemiddeld aantal getelde vlinders per 
			route lager dan het gemiddelde over de periode 1990-2014.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Onderzoek voor 
			de periode 1990-2014 of de mediaan van het gemiddeld aantal getelde 
			vlinders per route groter of kleiner is dan het gemiddelde over die 
			hele periode. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |