| 
		
			
				|  |  |  
				|  | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |  | 
    
      | Gemengde opgaven 
				gegevensverwerking | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 1. | Examenopgave VWO, 
		Wiskunde A, 2008 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Niet alleen
      in fitnesscentra maar ook bij andere trainingen letten veel sporters
      op hun hartslag. Ze gebruiken daarvoor een hartslagmeter.
      De hartslag is het aantal keren dat het hart per
      minuut klopt en wordt altijd op een geheel getal afgerond. Bij een fitnesscentrum heeft men van alle nieuwe leden de hartslag gemeten
      bij het begin van de eerste training. Het resultaat
      daarvan is weergegeven in twee relatieve
      cumulatieve frequentiepolygonen. Zie de volgende figuur.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | In deze
      figuur lees je bijvoorbeeld af dat 75% van de vrouwen een hartslag heeft
      van 90 of lager. 
 Uit deze figuur kunnen we een boxplot afleiden
      die hoort bij de verdeling van de hartslag van de vrouwen.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Teken
      deze boxplot. Licht je werkwijze toe. |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Hoe groot
      zijn het gemiddelde en de standaardafwijking van de hartslag van de
      vrouwen? Licht je werkwijze toe. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 2. | Hieronder 
		zie je één figuur twee  cumulatieve frequentiepolygonen waarin de 
		verkeersboetes staan, die in een klein dorpje in een jaar zijn gegeven.  
		Op de x-as staat de hoogte van de boete in euro's. Er is een 
		grafiek voor het jaar 2010 en een grafiek voor 2015. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Hoeveel procent is het totaal aantal boetes van 2010 naar 2015 
		toegenomen? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Hoeveel procent van de boetes in 2015 was hoger dan  €160 ? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Bereken de gemiddelde hoogte van een boete in 2010. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | Teken onder de grafieken een boxplot voor de boetes in 2015. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 3. | In een enquête is een aantal mensen gevraagd hoeveel dagen per week zij 
		alcohol drinken. Dat gaf de tabel hieronder: | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
			
				
					| aantal dagen | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |  
					| aantal mensen | 23 | 40 | 62 | 68 | 18 | 12 | 4 | 2 |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Bereken zonder rekenmachine de mediaan van deze gegevens.  Leg 
		duidelijk uit! | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Bereken de standaarddeviatie van deze gegevens. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Als je een cirkeldiagram zou willen tekenen van deze gegevens, hoeveel 
		graden zou de hoek dan worden die bij de categorie "3 dagen" hoort? 
		Rond af op gehele graden | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | De onderzoeksgroep bestond uit mannen en vrouwen en gaf een gemiddelde 
		van 2,35 dagen.  Als je alleen de 180 mannen uit de groep zou bekijken 
		zou je een gemiddelde van 2,60 dagen vinden. Hoeveel dagen dronken de vrouwen uit de groep gemiddeld alcohol?
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 4. | Hieronder 
		zie je een spreidingsdiagram waarin voor 20 leerlingen het 
		proefwerkcijfer engels (x-as) en het proefwerkcijfer wiskunde (y-as) 
		staan uitgezet. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | a. | Leg zonder berekening te maken uit welk van beide cijfers 
		de grootste standaarddeviatie zal hebben. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | b. | Hoeveel leerlingen hadden op Engels een hoger cijfer dan op wiskunde? | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | c. | Geef de modus en de mediaan van de wiskundecijfers. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | d. | Maak van 
		deze figuur een dubbel steel- en blad-diagram. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | 5. | Examenopgave HAVO 
		wiskunde A, 2017-I | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | In de figuur staan gegevens over 
			bioscopen in Nederland in 2012. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
		 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Het staafdiagram geeft het aantal bioscopen per 
			provincie weer (linker verticale as). Het lijndiagram toont het 
			aantal inwoners per bioscoop uitgesplitst per provincie (rechter 
			verticale as). In de tabel staat per provincie het aantal bioscoopbezoeken in 
			2012. | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | 
				
					| 
						
							
								| provincie | bezoeken |  
								| N-Holland | 7532000 |  
								| Z-Holland | 7298000 |  
								| N-Brabant | 4366000 |  
								| Gelderland | 2695000 |  |  | 
						
							
								| provincie | bezoeken |  
								| Utrecht | 2009000 |  
								| Overijssel | 1663000 |  
								| Limburg | 1662000 |  
								| Groningen | 1180000 |  |  | 
						
							
								| provincie | bezoeken |  
								| Friesland | 625000 |  
								| Flevoland | 525000 |  
								| Drenthe | 519000 |  
								| Zeeland | 486000 |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  | Kees beweert: “In de provincie met de meeste 
			bioscopen per inwoner is het gemiddeld aantal bioscoopbezoeken per 
			inwoner meer dan 2.” Onderzoek over welke provincie Kees het heeft en 
			bereken voor deze provincie of hij gelijk heeft.
 | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      |  |  |  |  | 
    
      | © h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)
		 |