© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)

 
1. a. Er waren 5555515 - 25463 = 530052 niet-gebruikers
Daarvan kregen er 6246 - 250 = 5996 de diagnose baarmoederhalskanker
Dat is 1,131 %
       
  b. 250 van de 25463 is 0,00982 dus dat is 0,982%
Als je 1,131 als 100% stelt, dan is 0,982 gelijk aan  0,982/1,131 · 100 = 87%
Dat is dus 13% minder
       
  c. 1,131% van 1000 is 13 vrouwen
0,982% van 1000 is 10 vrouwen
Dat scheelt dus 3 gevallen op de 1000 (en dat is maar 0,3%!!)
       
2. De steile afname van Portugal gaat van 225,8 miljard naar 224,3  miljard dus dat is een afname van 1,5 miljard
De lichte afname van Japan gaat van 4285 miljard naar 4282 miljard  dus dat is een afname van 3 miljard.
       
3. Er zijn dan 96 slecht verlichte straten en 4 goed verlichte straten
In die 96 slecht verlichte straten vinden 88 misdaden plaats dus dat is  88/96 = 0,92 misdaden per straat
In die 4 goed verlichte straten vinden 12 misdaden plaats dus dat is 12/4 = 3 per straat

Slecht verlichte straten zijn dus juist veiliger wat aantal misdaden betreft!!!
       
4. Stel (extreem genomen) dat het eerste onderzoek 100 vrouwen en 1000 mannen betrof, en het tweede net andersom: 1000 vrouwen en 100 mannen.
Dan zijn in totaal  0,36 • 100 + 0,60 • 1000 = 636 vrouwen van de 1100 linkshandig.
Bij de mannen waren 0,45 • 1000 + 0,65 • 100 = 515 linkshandigen.
Ofwel: er zijn juist meer vrouwen dan mannen linkshandig!
       
5. Laten we eens een schemaatje tekenen voor een ongeluk. Eerst bekijken we het geslacht van de chauffeur van de eerste auto die erbij betrokken is, daarna het geslacht van de chauffeur van de tweede auto. Dat is hiernaast gebeurd. De kans op een man is steeds 2/3, die op een vrouw 1/3.
Maar in deze boom zie je dat naar verwachting  in:
2/31/3 + 1/32/3 + 1/31/3 = 5/9 = 55,6% van de gevallen een vrouw bij een ongeluk betrokken zou zijn.
En dat was in het onderzoek slechts 54%.

De conclusie had juist moeten zijn:

 

Minder vrouwen dan verwacht 
betrokken bij ongelukken!

       

© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl)