|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statistisch onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een beetje
fatsoenlijk statistisch onderzoek verloopt altijd in vier etappes. Het begint allemaal met een onderzoeksvraag, ofwel: "Wat willen we met dit onderzoek ontdekken?" Daarop volgt het verzamelen van gegevens die nodig zijn om die vraag te beantwoorden. Vervolgens gaan we die gegevens analyseren, en tenslotte trekken we conclusies uit onze analyses. Na die conclusies kunnen weer nieuwe vragen zijn opgedoken, waardoor het hele stappenplan opnieuw kan beginnen. Daarom spreken we van de statistische cyclus. Laten we de 4 stappen van die cyclus even één voor één bekijken: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STAP 1:
de onderzoeksvraag. In deze fase stellen we meestal een hoofdvraag, en daarnaast worden vaak deelvragen gesteld die nodig zijn voor het beantwoorden van de hoofdvraag. Bovendien wordt er alvast nagedacht over wat de variabelen van het onderzoek worden (dat zijn de "dingen" die we willen gaan meten of opzoeken, en hoe we die gegevens gaan verzamelen). Zo'n onderzoeksvraag moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deelvragen. Nadat de onderzoeksvraag is opgesteld is het handig (en soms nodig) om een aantal deelvragen te stellen. Dat zijn afzonderlijke dingen die je nodig hebt om de onderzoeksvraag te beantwoorden of te verduidelijken. Stel dat je onderzoeksvraag is: "Hoe groot is het verschil in internetgebruik tussen mannen en vrouwen?" Dan zouden deelvragen kunnen zijn; Hoeveel tijd besteden mannen aan internet? Hoeveel tijd besteden vrouwen aan internet? Een hoofdvraag die uit twee delen bestaat kun je vaak vervangen door
een enkele hoofdvraag met een deelvraag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STAP 2:
gegevens verzamelen. Gegevens kun je natuurlijk verzamelen door zelf "op pad" te gaan en interviews of een enquête te gaan houden aan de hand van een steekproef. Je kunt ook veel gegevens uit bestaande bestanden halen. Op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) staan erg veel gegevens over Nederland. (http://www.cbs.nl) Je zou zelfs al je gegevens uit bestaande bronnen kunnen halen. In zo'n geval spreken we van een literatuuronderzoek. Het is vaak handig om van tevoren al te weten hoe je de gegevens later wilt verwerken omdat dat kan bepalen hoe je je vragen gaat inrichten. Voorbeeld Bij een onderzoek naar de smaak van soorten cola kun je een aantal proefpersonen cola laten waarderen. Je kunt dan deze twee soorten vragen stellen:
In het tweede geval kun je berekeningen met cijfers gaan maken
(gemiddelde, standaardafwijking enz.) Wat je met de antwoorden
wilt gaan doen bepaalt voor een deel hoe je je enquête inricht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPGAVEN. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Wat is er verkeerd aan de volgende onderzoeksvragen? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a. | Hoe kan men ervoor zorgen dat ouderen tegenwoordig goed in hun vel zitten? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | Heeft het verhogen van de belasting een gunstige invloed op het ondernemersklimaat? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c. | Welke problemen spelen het meest bij ondervoede jongeren en wat kun je daaraan doen? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d. | Zijn er overeenkomsten tussen de fotografie en de schilderkunst? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Formuleer mogelijke deelvragen bij de volgende onderzoeksvragen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a. | Hoe kan de communicatie tussen de docenten en de directie binnen deze scholengemeenschap verbeterd worden? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b. | Waarom is de inflatie in Nederland tussen 2000 en 2005 zo snel gestegen? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c. | Welke manier van feedback geven motiveert leerlingen het meest? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |