|
|||||
1. | a. | Het aantal grenzen dat de landen
hebben is : A: 2 B: 3 C: 4 D: 2 E: 3 Graaf A heeft 4-4-2-2-2 lijnen per knooppunt dus valt af. Graaf C heeft 3-3-3-3-2 lijnen per knooppunt dus valt af. B en D zouden beiden nog kunnen. |
![]() |
||
b. |
![]() |
||||
![]() |
|||||
Hoofddiagonaal:
aantal manieren om van een land naar een buurland te gaan en weer terug.
ofwel: aantal buurlanden. Andere plaatsen: aantal manieren om van een het ene land naar het andere te gaan via één ander land. |
|||||
c. |
![]() |
||||
In totaal zijn er
voor vier overgangen 13 +19 + 26 + 13 + 19 = 90 mogelijkheden. 26 daarvan eindigen weer in Calusië. De kans is dus 26/90 |
|||||
2. |
![]() |
||||
Vanaf A zijn er in in
vier stappen totaal 24 + 16 + 24 + 16 + 24 = 104 routes (eerste rij)
waarvan er 16 in B eindigen. De kans is daarom 16/104 = 2/13 = 0,1538 |
|||||
3. | a. | Er staan 15 enen in
de matrix dus er zijn 15 wedstrijden gespeeld. In een halve competitie met 6 teams worden inderdaad 15 wedstrijden gespeeld. |
|||
b. | De teams A, B, C en D hebben allemaal drie wedstrijden gewonnen en zijn dus gelijk geëindigd. | ||||
c. |
![]() |
||||
Daaruit blijkt dat team A winnaar is geworden. | |||||
4. | Dat is het aantal
manieren om van (0,0) naar (3,3) te gaan (als je het als een
coördinatenstelsel ziet) Dat zijn 6 nCr 3 = 20 manieren. Daar staat dus 20. |
||||
5. | In de gebruikelijk notatie: | ||||
![]() |
|||||
De som van de
kolommen is achtereenvolgens: 8, 7, 6, 3, 2 De uitslag volgorde is dus A - B -C- D - E |
|||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |