|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorrangsregels. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In de basiswiskunde die je voor je rekentoets moet beheersen zijn er twee soorten berekeningen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Optellen/Aftrekken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik hoop dat je na de
vorige lessen ziet dat die twee eigenlijk gewoon precies hetzelfde
zijn!! Immers: als je bijvoorbeeld ergens 5 van moet aftrekken kun je er net zo goed het getal -5 bij optellen Zo is 7 - 5 natuurlijk precies hetzelfde als 7 + - 5 = 7 + (-5) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Vermenigvuldigen/Delen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook die twee zijn in feite precies hetzelfde. Als je een getal moet delen door 5 kun je net zo goed vermenigvuldigen met 1/5 = 0,2, en delen door 12,5 is vermenigvuldigen met 1/12,5 = 0,08 en delen door 0,4 is vermenigvuldigen met 1/0,4 = 2,5 en ga zo maar door.... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meerdere berekeningen in één opgave Als er meerdere soorten berekeningen in één opgave staan, dan is het uiteraard van belang welke je eerst moet doen. Daarbij is de hoofdregel: "Eerst Vermenigvuldigen/Delen daarna Optellen/Aftrekken " Dat betekent dus: 5 + 4 ´ 3 = 5 + 12 = 17 want vermenigvuldigen moet vóór optellen, dus die 4 ´ 3 moet eerst. 36 - 2 ´ 8 - 4 ´ 3 = 36 - 16 - 12 = 8 want 2 ´ 8 en 4 ´ 3 moeten eerst. 12 : 3 + 1 = 4 + 1 = 5 want 12 : 3 moet eerst 12 - 4 : 2 = 12 - 2 = 10 want 4 : 2 moet eerst Als het alleen maar gaat om optellen of aftrekken dan neem je gewoon de volgorde waarin je het tegenkomt; Dus 5 - 4 + 2 = 1 + 2 = 3 en 8 + 12 - 5 = 20 - 5 = 15 Maar als ik als wiskundeleraar 5 - 4 + 2 opschrijf en ik wil eigenlijk toch dat je eerst 4 + 2 uitrekent, dan is er een manier voor mij om in te grijpen in de normale volgorde en dat is door haakjes te gebruiken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In de opgave
hierboven kan ik dus schrijven 5 - (4 + 2). Dan moet je verplicht eerst 4 + 2 uitrekenen, dus dan staat er 5 - 6 = -1 Daarmee ziet de volgorde van berekeningen er dus zó uit: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbeelden: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | 42 - 2
´ (20 - 30 : 5) Eerst moet dat stuk tussen haakjes: 20 - 30 : 5 = 20 - 6 = 14 want delen gaat vóór aftrekken. Dan staat er als tussenstand 42 - 2 ´ 14 Nu moet vermenigvuldigen eerst, dus dat geeft 42 - 28 = 14 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | (8 - 4 + 1)
´ 6 + 3 Eerst dat stuk tussen haakjes: 8 - 4 + 1 = 4 + 1 = 5 in de volgorde waarin het staat. Dan staat er als tussenstand 5 ´ 6 + 3 Nu moet vermenigvuldigen eerst, dus dat geeft 30 + 3 = 33 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | (8 - 3
´ 2) -
(12 - 2 + 3) ´ 3 Eerst die beide stukken tussen haakjes; 8 - 3 ´ 2 dan moet vermenigvuldigen eerst, dus daar staat 8 - 6 = 2 12 - 2 + 3 in de volgorde waarin je het leest: 10 + 3 = 13 Dat geeft samen 13 - 2 ´ 3 = 13 - 6 = 7 (vermenigvuldigen eerst) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© h.hofstede (h.hofstede@hogeland.nl) |